Preview

Nephrology (Saint-Petersburg)

Advanced search

School «Healthy kidney» as basis for implementation of educational strategies in patients with nephrological profile

Abstract

Currently realization of educational programs for patients has not only medical but also great social and economic importance. One of such educational foundations for patients with nephrological diseases is a School «Healthy Kidney» established in 2002 and operating successfully for 13 years in the Rostov-on-Don city. This format of working with patients has revealed its high effectiveness and allowed to form an educational platform for all comers.

About the Authors

E. B. Mamedova
Rostov State Medical University
Russian Federation


M. M. Batiushin
Rostov State Medical University
Russian Federation


References

1. Смирнов АВ, Добронравов ВА, Каюков ИГ и др. Хроническая болезнь почек: основные принципы скрининга, диагностики, профилактики и подходы к лечению. Национальные рекомендации. Нефрология 2012;16(1):89-115 [Smirnov AV, Dobronravov VA, Kajukov IG i dr. Hronicheskaja bolezn’ pochek: osnovnye principy skrininga, diagnostiki, profilaktiki i podhody k lecheniju. Nacional’nye rekomendacii. Nefrologija 2012;16(1):89-115]

2. Агранович НВ, Тимофеева ТА, Козаченко ОА, Соловьева НБ. Оценка экономических потерь от инвалидности и преждевременной смертности больных с ХПН в Ставропольском крае. Российская академия медицинских наук. Бюллетень Национального научно-исследовательского института общественного здоровья 2006; 4: 108-112. [Agranovich NV, Timofeeva TA, Kozachenko OA, Solov’eva NB. Assessment of economic losses from disability and premature mortality of patients with ESRD in the Stavropol region. Bjulleten' Nacional'nogo nauchno-issledovatel'skogo instituta obshhestvennogo zdorov'ja 2006; 4: 108-112.]

3. Боровкова НЮ, Боровков НН, Хорькина ЮА и др. Школа пациента как важный фактор повышения приверженности к лечению у больных ренопаренхиматозной артериальной гипертензией. Клин нефрол 2011; (2): 40-44 [Borovkova NJu, Borovkov NN, Hor’kina JuA et al. Patient education as an important factor in improving adherence to treatment in patients renourishment arterial hypertension. Klin nefrol 2011; (2): 40-44]

4. Дедов ИИ, Суркова ЕВ, Майоров АЮ. Терапевтическое обучение больных сахарным диабетом. Реафарм, М., 2004 [Dedov II, Surkova EV, Majorov AJu. Therapeutic education of patients with diabetes mellitus. Reafarm, M., 2004]

5. World Health Organization (WHO)/International Society of Hypertension (ISH) statement on management of hypertension. J Hypertens 2003; 21: 1983-1992

6. Майоров АЮ, Суркова ЕВ, Мотивилин ОГ и др. Обучение больных диабетом: синтез доказательной медицины и психологического подхода. Сахарный диабет, 2011;(1): 46-50 [Majorov AJu, Surkova EV, Motivilin OG et al. Training diabetes patients: synthesis of evidence-based medicine and psychological approach. Saharnyjdiabet, 2011;(1): 46-50 ]

7. Nicolucci A, Cavaliere D, Scorpiglione N et al. A comprehencive assessment of the avoidabity of long-term cjmplications of diabetes: a case-control study. Diabetes Care, 1996; (19): 927-933

8. Кобалава ЖД, Котовская ЮВ, Старостина ЕГ. Проблемы взаимодействия врача и пациента и контроль артериальной гипертонии в России. Основные результаты Российской научно-практической программы АРГУС-2. Кардиология 2007; (3): 3-47 [Kobalava ZhD, Kotovskaja JuV, Starostina EG. Problems of interaction between the doctor and the patient and control of arterial hypertension in Russia. The main results of the Russian scientific-practical program ARGUS-2. Kardiologija 2007; (3): 3-47 ]

9. Конради АО, Соболева АВ, Максимова ТА и др. Обучение больных гипертонической болезнью - бессмысленная трата времени или реальный инструмент в повышении качества контроля заболевания? Consilium-medicum. Артериальная гипертензия 2002; 8 (6) [Konradi AO, Soboleva AV, Maksimova TA et al. Training in hypertensive patients - a waste of time or a real tool in improving the quality of disease control? Consilium-medicum. Arterial'naja gipertenzija 2002; 8 (6)]

10. Явгильдина АМ. Роль образовательных программ для пациентов с хроническими заболеваниями. Мед вестн Башкортостана 2011; 1(6): 110-112 [Javgil’dina AM. The role of educational programmes for patients with chronic diseases. Med vestn Bashkortostana, 2011; 1(6): 110-112 ]

11. Cantillon P, Stewart B, Haeck K et al. Simulated patient programmes in Europe: collegiality or separate development? Med Teach 2010; Vol. 32 (3): 106-110

12. Pellise F, Sell P. Patient information and education with modern media: the Spine Society of Europe Patient Line. Eur Spine 2009; Vol. 18 (3): 395-401

13. Van Mook WN, Gorter SL, De Grave WS et al. Professionalism beyond medical school: an educational continuum? Eur J Intern Med 2009; Vol. 20 (8): 148-152

14. Батюшин ММ, Павлова ЕБ. Как жить с болезнью почек? Феникс, Ростов н/Д, 2014; 124. [Batiushin MM, Pavlova EB. How to live with kidney disease? Feniks, Rostov n/D, 2014; 124.]


Review

For citations:


Mamedova E.B., Batiushin M.M. School «Healthy kidney» as basis for implementation of educational strategies in patients with nephrological profile. Nephrology (Saint-Petersburg). 2015;19(5):68-71. (In Russ.)

Views: 569


ISSN 1561-6274 (Print)
ISSN 2541-9439 (Online)